PCOS  - vad är det och har kosten någon betydelse?

PCOS – Polycystisk Ovarial Syndrom alltså, är en sjukdom som drabbar kvinnor och gör att det växer blåsor på en eller båda äggstockarna vilket förhindrar ägglossning. Vanligt är att dessa personer är överviktiga, får förhöjda nivåer av testosteron samt en ökad insulinresistens. Vem som kan bli drabbad av PCOS är inte helt känt men den genetiska faktorn är av betydelse.

Vad kännetecknar PCOS?

  • Ökad kroppsbehåring
  • Oregelbunde eller utebilven menstruation
  • viktuppgång
  • Svårighet att bli gravid
  • Minskad sexlust
  • Nedstämdhet
  • Finnar/Akne

...Men inte alla får symtom.

Med höga testosteronnivåer och insulinresistens kan det bli svårare för personer med PCOS att gå ner i vikt. Insulinresistens är när celler i din kropp inte svarar bra på insulin och inte kan använda glukos på ett " normalt" sätt. För att kompensera för det, gör bukspottkörteln mer insulin och med tiden stiger dina blodsockernivåer.. Har man utvecklas diabetes typ-2 ökar även risken för andra sjukdomar såsom hjärt-kärlsjukdom. Detta går i många fall att motverka med kosten.

Behandling

Hos personer med PCOS i kombination med övervikt, är viktnedgång den främsta behandlingen för att lindra symtom. Viktnedgång har en positiv effekt på både testosteronnivåerna samt insulinkänsligheten. Med flera faktorer som driver kroppen att gå upp i vikt vid PCOS, kan det vara bra att ta hjälp av en dietist för råd och stöd för viktnedgång.

Det finns viss evidens för att en låg GI-kost kan lindra symtom vid PCOS. Låg GI-kost innebär en kost som innehåller en stor del långsamma kolhydrater, det vill säga kolhydrater som ger en långsam blodsockerstigning. Exempel på sådana är; fullkornsprodukter, baljväxter, viss frukt och grova grönsaker. Det dessa livsmedel har gemensamt är deras höga fiberinnehåll. Fibrer gör att magsäcken tömmer sig långsammare och släpper vidare kolhydraterna i ett lägre tempo vilket ger en mer stabil blodsockerkurva. Men alla kolhydrater med lågt GI innehåller inte lika mycket fibrer. Fibrer har dessutom flera andra positiva effekter i kroppen och Livsmedelsverket rekommenderar den svenska befolkningen att inta 25-35 g fibrer per dag. Då stabiliseras blodsockerkurvan och sannolikheten att kroppen får i sig det den behöver är större. En tumregel kan också vara att äta något fiberrikt innan snabba kolhydrater för att få en liknande effekt.

 

Har du PCOS och önskar få hjälp av en dietist för att seöver kosten? Kontakta vår mottagning eller via 1177 och prata med oss.  

Boka vård

Vi erbjuder fysisk vård på våra 3 mottagningar.

För att boka vänligen gå vidare till önskad mottagning.

bokning av digital vård

Vänligen ring 08-544 992 90 så hjälper receptionen dig med detta.